Hyundai Motorsport GmbH.

19. detsembril 2012 asutatud Hyundai Motorsport GmbH (HMSG) vastutab Hyundai ülemaailmse autospordialase tegevuse ja eeskätt autoralli maailmameistrivõistluste (WRC) programmi eest. Saksamaal Alzenaus asuv ettevõte on aidanud kavandada Hyundai tagasitulekut autoralli sarja koos tipptasemel kvalifitseeritud meeskonnaga, kes arendab WRC spetsifikatsioonile vastavat i20 üha edasi.

 

N – täis tahtmist sõita

Põhinedes uuel Hyundai i30-l, ühendavad nii i30 N kui ka i30 N TCR endas N-logo ja Hyundai Motorspordi traditsioonilised värvitoonid. Värvilahenduse aluseks olev helesinine „Performance Blue“ on juba iseenesest N-sarja identiteedi osa; sama varjund on saadaval ka mudelile i30 N, avaldades sellega austust Hyundai Motorspordi WRC võistlusautodele.

Loodud selleks, et tunda ennast võrdselt kodus nii maanteel kui ka võidusõidurajal, ühendab i30 N endas Hyundai rikkalikud autospordi ja kõrgetasemelise maanteeauto arendamise kogemused.

 


Tunneta emotsiooni.

Sõit N-mudeliga paneb südame kiiremini lööma.

i30 N

Vaata lähemalt

i30 Fastback N

Vaata lähemalt

 

i20 Coupe WRC

Hyundai i20 Hatchback vs. i20 Coupe WRC

Hyundai i20 Coupe WRC ralliauto peidab endas äärmiselt kaasaegset vedrustust. Selle tulemusena asub i20 Coupe WRC sel hooajal võitlusesse füüsikaseadustega. Hyundai i20 on tootmises alates 2008. aastast. Hyundai i20 WRC valmis puhtalt lehelt konkurentsivõimeliseks ralliautoks vaid 12 kuuga. WRC debüüdi tegi auto jaanuaris 2014. Selle auto tänavaversioon on võitnud läbi aastate erinevaid auhindu tänu oma töökindlusele, ruumikusele ja sõidumugavusele.

Hyundai i20 Hatchback

Tüüp Kappa 1-liitrine turboülelaaduriga mootor, sisseehitatud tahmaosakeste filtriga
Võimsus 120 hj
Pöördemoment 171,6 Nm
Käigukast 7-käiguline topeltsiduriga automaatkäigukast
Veoskeem Esirattavedu
0–100 km/h 10,5 s
Pikkus 4035 mm
Teljevahe 2570 mm
Kütusepaagi maht 50 liitrit
Tühimass 1185 kg
Täismass 1650 kg
Hind 17 690 € (hind alates 12 790 €)

Vaata lähemalt

i20 Coupe WRC

Tüüp Hyundai Motorsport turboülelaaduriga otsesissepritsega mootor
Võimsus 380 hj
Pöördemoment ~450 Nm
Käigukast 6-käiguline järjestiklülitusega, kuus käiku edasi ja üks tagasi, käiguvahetuslabad
Veoskeem Nelikvedu
0–100 km/h < 4 s
Kere FIA-reeglitele vastav tugevdatud terasest, mitmepunktikeevitusega turvapuuri ja komposiitkiududega keredetailid
Pikkus 4100 mm
Teljevahe 2570 mm
Kütusepaagi maht 80 liitrit
Vähim lubatud kaal 1190 kg
Suurim kaal koos juhi ja kaardilugejaga 1350 kg
Väärtus ~800 000 €


 

Tehnilised normid 2020

Mootor
2017. aastal tehti WRC autode mootorites märkimisväärseid muudatusi, mis jäid kehtima ka hooajaks 2018. Turboõhu sissevõtuava suurendamine 33 millimeetrilt 36 millimeetrile ja suurima lubatud võimsuse tõstmine 315 hobujõult 380 hobujõuni andsid ralliautodele märksa agressiivsema hääle. WRC autod jätkasid kihutamist 1,6-liitriste mootoritega; Hyundai Motorsport säilitas oma T-GDI-kontseptsiooni.

Mass
WRC auto vähim lubatud kaal on 1190 kg, mida alandati 2017. aastal lubatud 1200 kg-lt. 10 kg võib tunduda tähtsusetu, kuid autorallis loevad ka kõige pisemad numbrid! Iga kaalusääst aitab kaasa auto kogusooritusele.

Mõõdud
2017. aasta hooajaks tehtud muudatused auto välimuse juures jäävad kehtima. Lubatud vähima laiuse suurendamine 55 millimeetri võrra andis autodele silmatorkava uue välimuse. Pikemad esi- ja tagaosa lisasid WRC autodele veelgi isikupärasemat väljanägemist.

Jõuülekandesüsteem
Jõuülekandesüsteem on koduks mitmele WRC auto kõige kõrgtehnoloogilisemale osale, kaasa arvatud nelikvedu. Elektrooniline keskdiferentsiaal täiendab järjestiklülitusega käigukasti ja teisi süsteeme, tagades tänapäevaste WRC autode tipptasemel sõidu.

Aerodünaamika
WRC autodel on mitmeid aerodünaamilisi lisasid, näiteks spoilerid ees ja taga, mis suruvad autot rohkem vastu teed. Suurem tagatiib kindlustab parema pidamise just kiiretel katsetel.

 

Hyundai WRC meeskonnad

Oled sa kunagi mõelnud, miks saavad autorallis kahest inimesest nii tugevad partnerid? Püüdsime kinni kõik meie sõitjad ja kaardilugejad, et saada neist rohkem teada ja uurida, mis teeb neist nii head võistluspaarid. Avasta huvitavat nende senise karjääri, samuti hobide ja kõrghetkede kohta.

Ott Tänak ja Martin Järveoja

Verivärskelt maailmameistriteks kroonitud Ott ja Martin on uusimad Hyundai Motorspordi perekonna liikmed. Eestlastest meeskond iseloomustab ennast kui „töökad“ (Ott) ja „otsusekindlad“ (Martin). Nende tööeetika on tunnistuseks nende koostööst. „Minu kiiruskatse-eelne rituaal on veenduda, et olen teinud kõik minust sõltuva, et tulemus oleks võimalikult hea“, ütleb Martin, samal ajal kui Ott „lõdvestub ja keskendub“. Neist kahest on parem mehaanik Martini sõnul „sama mees, kes tavaliselt annab põhjust midagi parandada”. „Nii et tavaliselt mina!“ täiendab Ott. Kui nad vahetaksid rollid, usub Martin, et tema saaks „väga hästi hakkama – kiiruskatsete vahelisel ülesõidul“. Ott on sama aus enda kaardilugeja ande osas: „Halb.“

 

Thierry Neuville ja Nicolas Gilsoul

Belglased Thierry ja Nicolas on koos töötades täiesti omas elemendis. „Me oleme erinevad nagu tuli ja vesi,“ ütleb Thierry. „Samas tähendab see, et me täiendame teineteist“. Nad on võimelised töötama perfektselt kooskõlas, et saada kummastki kätte parim igal ajahetkel. „Meie suurim motivatsioon on nautida seda, mida me teeme,“ lisab Nicolas uhkelt. „Me surume alati üksteisel kätt ja soovime teineteisele edu enne igat kiiruskatset.“ Ja kui on vaja auto kallal tööd teha, on nad võimelised samasuguseks harmooniliseks koostööks. „Nicolas paneb kõik osad valmis ja mina saan keskenduda käesolevale tööle. Me aitame teineteist.“ Aga mis siis, kui rollid oleksid vastupidised? „Oleksime kiired, kuid me ei jõuaks finišisse,“ muigab Nicolas.

 

Dani Sordo ja Carlos del Barrio

Hispaanlased Dani ja Carlos ühendasid pärast 2013. aasta rallivõitu Saksamaal taas jõud, et 2018. aastast kõrges mängus osaleda. Esmakordselt sõideti koos võidu juba 2003. aastal. „Ta oli vaid 20-aastane ja otsis kogenenud kaardilugejat,“ meenutab Carlos. Seitsmeaastase vaheaja järel saadi 2011. aastal taas ralliautos kokku, mis tõi kaasa mõned WRC poodiumikohad. „Me nautisime häid aegu, sealhulgas minu esimest võitu Saksamaal,“ ütleb Dani. „Loodan, et saame seda veel mõnigi kord Hyundai Motorspordi meeskonnas korrata.“

 

Sébastien Loeb ja Daniel Elena

WRC ajaloo kõige edukam rallipaar, Sébastien ja Daniel, toovad võistkonda tohutu hulga kogemusi ja meelekindlust. Olles koos töötanud enam kui 20 aastat, on meie Prantsusmaa/Monaco meeskonnal kadestamisväärne teineteisemõistmine, mida tõestavad üheksa maailmameistritiitlit. „Danielil on hea tasakaal: ta ei pruugi väljaspool autot tõsine välja näha – ta on väga naljakas, kuid kui on vaja tööd teha, keskendub ta käsilolevale ülesandele, et saaksime anda endast parima.“ Daniel on sama kiitev ka Sébastieni suhtes: „Ta töötab väga kõvasti ja sõidab, kasutades oma mõistust – see on meie edu saladus.“ Kas tal on halbu harjumusi? „On olemas Greenwichi meridiaani aeg ja Sébastien Loebi meridiaani aeg – kindla peale tund hilinemist,” naljatab Daniel.

 

Tutvu WRC sõnastikuga

Tehniline ülevaatus

Kõik WRC autod peavad vastama rangetele FIA tehnilistele juhistele. WRC sarjas võistlemiseks tuleb autod nende reeglite järgi homologeerida. FIA tehnilised ametnikud viivad läbi võistlussõidukite põhjaliku kontrolli enne iga võistlust, selle ajal ja pärast seda. See tehniline kontroll tagab, et kõik autod vastavad reeglitele ja nende homologeeritud spetsifikatsioonidele. Võistkondadele, kelle autod nõuetele ei vasta, võidakse määrata karmid karistused või need isegi diskvalifitseerida.

WRC / WRC2

WRC sõsarvõistlusklassis WRC2 sõidetakse samadel kiiruskatsetel ning võistlusautodena on lubatud ka nelikveolised masinad klassidest R5, R4, S2000 ja N4. Meeskonnad võistlevad täpselt samal moel nagu nende kaasvõistlejad WRCs, samamoodi jagatakse punkte ja võisteldakse WRC2 maailmameistri tiitlile. Tootjatehased võivad välja panna oma tehasemeeskonnad, kuid ka kliendi võistkondadel on lubatud osta autosid ja panna välja vastavad iseseisvad meeskonnad.

 

Parc Fermé

Iga võistluspäeva lõpul suletakse võistlusautod kinnisesse parklasse, nn Parc Fermé’sse, mis prantsuse keeles tähendabki „kinnine parkla“. See on rangelt MMi ja etapi korraldajate valvatav ala, et kindlustada võistlusautode puutumatus. Mingeid töid ega remonte ei ole Parc Fermé tingimustes lubatud teha, välja arvatud eriloal. See on ala, kuhu on lubatud juurdepääs vaid vastava loaga ametlikel isikutel ja kohtunikel.

Hooldused

Hooldusalal lubatakse mehaanikutel auto kallal töötada. See võib tähendada seadete muutmist, kiiruskatsel saadud vigastuste parandamist või lihtsalt auto ettevalmistamist järgmisteks kiiruskatseteks. Tavaliselt on hooldusteks ette nähtud spetsiaalsed ajavahemikud kogu päeva jooksul, teinekord võib see olla paindlikum ja pikema aja jooksul. Auto kallal võib hooldusalas töötada vaid kindel arv inimesi ning selle loa omanikel on spetsiaalne käepael.

 

Rajalegend

Vaatamata kõige kaasaegsemate tehnoloogiate võimalustele, usaldavad sõitjad ja kaardilugejad rajalegendi koostades traditsiooniliselt pliiatsit ja paberit. Need juhised, mida kaardilugeja sõidu ajal ette loeb, on juhile justkui teine paar silmi. Rajalegendi pannakse kirja eesoleva tee pisemadki detailid, nagu näiteks eesoleva kurvi raskusaste, hüpe või lomp teel jmt. Rajalegend annab juhile täpselt teada, mis ees ootab.

Testikatse

Iga sõitja püüab WRCs kogu aeg saavutada võistlusauto optimaalset seadistust. Sõiduki ja mootori seaded võivad erinevatel rallidel olla väga erinevad ning iga väike muudatus võib avaldada tohutut mõju olulistele komponentidele, nagu juhitavus või tippkiirus. Siin on oluline osa testikatsel. See on eelsõit, mida sõidetakse enne rallit mitu korda ja mis võimaldab igal võistkonnal ja juhil anda seadistusele veel viimane lihv.

 

Võistlusauto

Viimase põlvkonna võistlusauto baasautoks võib olla tänavalegaalne mudel, kuid selle rohkem või vähem muudetud kere all on peidus tipphäälestuses sõiduk, mis on loodud vastu pidama ka kõige raskemates tingimustes. Sõidukitel pole mitte ainult väiksem kaal, vaid lisatud on ka ohutust ja jõudlust suurendavaid osi. Meeskondi kaitsevad viiepunktiturvavööd, kokkupõrkeenergiat neelav vahtpolster istmete ja uste piirkonnas, samuti ülitugev turvapuur.

Kaardilugeja

Juht võib olla see, kes maadleb 200 km/h kihutava ralliautoga kiiruskatse ohtlikel teedel, kuid samavõrd olulist rolli mängib tihti ka kaaspiloodiks kutsutav kaardilugeja. Nemad vastutavad rajalegendi kirjutamise ja ettelugemise eest, aitavad välja, kui on vaja midagi parandada, ning kindlustavad võistlusauto õigeaegse jõudmise ajakontrollpunkti. Autosisene raadioühendus juhi ja kaardilugeja vahel kindlustab omavahelise pideva kontakti.

 

Meeskond

Iga meeskond koosneb juhist ja kaardilugejast, kelle ülesandeks on võistluse ajal võtta võistlusautost välja parim. Tavaliselt ollakse koos töötanud mitmeid aastaid ja on tekkinud harmoonilised suhted nii autos kui ka väljaspool seda. Meeskonna jaoks on hädavajalik suhelda efektiivselt igal hetkel, tehes koostööd, et saavutada võimalikult kiire kiiruskatse läbimise aeg.

Hoolduspark

Hoolduspargid on kindlaks määratud alad, mille meeskonnad teevad oma koduks WRC etapi ajal. Tavaliselt on ühel rallil kasutusel üks hoolduspark, mis asub strateegiliselt hästi ligipääsetavas linnas või asulas. Selles ajutises kodus saavad meeskonnad kindlatel aegadel autosid hooldada, juhtida meediatööd ja võtta vastu külalisi. Ka pealtvaatajad kogunevad hooldusparkidesse, et näha oma sõitvaid kangelasi pressikonverentsil päeva lõpus või lihtsalt nautida võidusõiduautode vaatamist hooldusalal.