Close

Tutvu WRC sõnastikuga

Tehniline ülevaatus

Kõik WRC autod peavad vastama rangetele FIA tehnilistele juhistele. WRC sarjas võistlemiseks tuleb autod nende reeglite järgi homologeerida. FIA tehnilised ametnikud viivad läbi võistlussõidukite põhjaliku kontrolli enne iga võistlust, selle ajal ja pärast seda. See tehniline kontroll tagab, et kõik autod vastavad reeglitele ja nende homologeeritud spetsifikatsioonidele. Võistkondadele, kelle autod nõuetele ei vasta, võidakse määrata karmid karistused või need isegi diskvalifitseerida.

WRC / WRC2

WRC2 on WRC sõsarvõistlusklassiks, mida sõidetakse samadel etappidel kui põhikategooria sõite ja mis on avatud kõigile Rally2 autodele. Meeskonnad võistlevad täpselt samal moel nagu nende kaasvõistlejad WRC-s, samamoodi jagatakse punkte ja võisteldakse WRC2 maailmameistri tiitlile. Sõitjad ja kaardilugejad saavad aga hooaja jooksul nomineerida ainult seitse punkte toovat etappi, kusjuures arvesse lähevad nende kuus parimat tulemust. Tootjatehased võivad välja panna oma tehasemeeskonnad, kuid ka kliendi võistkondadel on lubatud osta autosid ja panna välja vastavad iseseisvad meeskonnad.

Parc Fermé

Iga võistluspäeva lõpul suletakse võistlusautod kinnisesse parklasse, nn Parc Fermé’sse, mis prantsuse keeles tähendabki „kinnine parkla“. See on rangelt MMi ja etapi korraldajate valvatav ala, et kindlustada võistlusautode puutumatus. Mingeid töid ega remonte ei ole Parc Fermé tingimustes lubatud teha, välja arvatud eriloal. See on ala, kuhu on lubatud juurdepääs vaid vastava loaga ametlikel isikutel ja kohtunikel.

Hooldused

Hooldusalal lubatakse mehaanikutel auto kallal töötada. See võib tähendada seadete muutmist, kiiruskatsel saadud vigastuste parandamist või lihtsalt auto ettevalmistamist järgmisteks kiiruskatseteks. Tavaliselt on hooldusteks ette nähtud spetsiaalsed ajavahemikud kogu päeva jooksul, teinekord võib see olla paindlikum ja pikema aja jooksul. Auto kallal võib hooldusalas töötada vaid kindel arv inimesi ning selle loa omanikel on spetsiaalne käepael.

Rajalegend

Vaatamata kõige kaasaegsemate tehnoloogiate võimalustele, usaldavad sõitjad ja kaardilugejad rajalegendi koostades traditsiooniliselt pliiatsit ja paberit. Need juhised, mida kaardilugeja sõidu ajal ette loeb, on juhile justkui teine paar silmi. Rajalegendi pannakse kirja eesoleva tee pisemadki detailid, nagu näiteks eesoleva kurvi raskusaste, hüpe või lomp teel jmt. Rajalegend annab juhile täpselt teada, mis ees ootab.

Testikatse

Iga sõitja püüab WRCs kogu aeg saavutada võistlusauto optimaalset seadistust. Sõiduki ja mootori seaded võivad erinevatel rallidel olla väga erinevad ning iga väike muudatus võib avaldada tohutut mõju olulistele komponentidele, nagu juhitavus või tippkiirus. Siin on oluline osa testikatsel. See on eelsõit, mida sõidetakse enne rallit mitu korda ja mis võimaldab igal võistkonnal ja juhil anda seadistusele veel viimane lihv.

Võistlusauto

Viimase põlvkonna võistlusauto baasautoks võib olla tänavalegaalne mudel, kuid selle rohkem või vähem muudetud kere all on peidus tipphäälestuses sõiduk, mis on loodud vastu pidama ka kõige raskemates tingimustes. Sõidukitel pole mitte ainult väiksem kaal, vaid lisatud on ka ohutust ja jõudlust suurendavaid osi. Meeskondi kaitsevad viiepunktiturvavööd, kokkupõrkeenergiat neelav vahtpolster istmete ja uste piirkonnas, samuti ülitugev turvapuur. Praegustes autodes on nüüd ka hübriidajam, mis annab mootorile lisajõudu, kui see on sisse lülitatud.

Kaardilugeja

Juht võib olla see, kes maadleb 200 km/h kihutava ralliautoga kiiruskatse ohtlikel teedel, kuid samavõrd olulist rolli mängib tihti ka kaaspiloodiks kutsutav kaardilugeja. Nemad vastutavad rajalegendi kirjutamise ja ettelugemise eest, aitavad välja, kui on vaja midagi parandada, ning kindlustavad võistlusauto õigeaegse jõudmise ajakontrollpunkti. Autosisene raadioühendus juhi ja kaardilugeja vahel kindlustab omavahelise pideva kontakti.

Meeskond

Iga meeskond koosneb juhist ja kaardilugejast, kelle ülesandeks on võistluse ajal võtta võistlusautost välja parim. Tavaliselt ollakse koos töötanud mitmeid aastaid ja on tekkinud harmoonilised suhted nii autos kui ka väljaspool seda. Meeskonna jaoks on hädavajalik suhelda efektiivselt igal hetkel, tehes koostööd, et saavutada võimalikult kiire kiiruskatse läbimise aeg.

Hoolduspark

Hoolduspargid on kindlaks määratud alad, mille meeskonnad teevad oma koduks WRC etapi ajal. Tavaliselt on ühel rallil kasutusel üks hoolduspark, mis asub strateegiliselt hästi ligipääsetavas linnas või asulas. Selles ajutises kodus saavad meeskonnad kindlatel aegadel autosid hooldada, juhtida meediatööd ja võtta vastu külalisi. Ka pealtvaatajad kogunevad hooldusparkidesse, et näha oma sõitvaid kangelasi pressikonverentsil päeva lõpus või lihtsalt nautida võidusõiduautode vaatamist hooldusalal.

Sulle võiks veel huvi pakkuda

Hyundai Motorsport
Tutvu lähemalt

Hyundai WRC meeskonnad
Vaata lähemalt

Võistluskalender 2024
Vaata lähemalt