Close

Auto ostmine välismaalt – soodne tehing või põhjalik projekt?

Nii mõnigi autoostu plaani pidav eestlane kaalub selle soetamist välismaalt. Enne ostu tasub põhjalikult uurida nii sõiduki tausta ja dokumente kui ka sõiduki reaalset seisukorda.

Liigne kiirustamine võib hiljem kalliks maksma minna. Kuidas toimida, milliseid vigu vältida?

Esiteks kontrolli sõidukiga kaasaolevat hooldusraamatut ja sinna tehtud sissekandeid.

Igal sõidukil peab olema müügihetkel kaasas hooldusraamat, millesse kantakse sisse müügieelne ettevalmistus, müügikuupäev ja korralised hooldused. Korraliste hoolduste sissekanded annavad uuele omanikule märku, et sõidukit on hästi, korrektselt ja plaanipäraselt hooldatud.

Kui hooldusraamat puudub või on ebaühtlaselt täidetud, võib see tähendada, et auto tegelik seisukord ei vasta müüja väidetele. Kui müüja lubab, et auto on korrektselt hooldatud, siis tuleb müüjalt nõuda vastava dokumentatsiooni esitamist kindlasti enne ostu. Paljude müüjate ebamäärane jutt, et kõik on elektrooniline ja igas margiesinduses kõigile kättesaadav, on kahjuks täiesti eksitav.

Kui ei ole hooldusraamatut, siis on müüja kohustus hankida täieliku hooldusajaloo väljatrükk auto päritoluriigist. Kui müüja räägib, et tal hooldusajalugu pole, aga kogu dokumentatsioon on hõlpsasti saadaval – paluge müüjal see dokumentatsioon hankida ja teile edastada. Enne ei tasu ostutehingut teha ega (käsi)raha maksta.

Teiseks tuleb kontrollida garantii kehtivust.

Reeglina kehtib Euroopa Liidu piires ostetud autodel garantii ka Eestis, kuid see ei ole automaatne. Garantii kehtivuse olulisem nõue on korrektselt täidetud hooldusraamatu olemasolu. Kui dokumentatsioonis või sõiduki seisukorras ilmneb puuduseid või on kahtlused garantiid kehtivuse osas, soovitame alati pöörduda ametlike automargi esinduste poole, kes teostavad vajalikud kontrollid ning päringud tehasesüsteemidesse.

Kui müüja lubab, et autol on kehtiv garantii, siis on tal ka kohustus tagada vastava dokumentatsiooni üle andmine uuele omanikule. Kui auto on toodud ELi välisest või Euroopa Majanduspiirkonna välisest riigist, siis ei pruugi garantii siin kehtida ja võimalik, et kohalikud margiesindused ei saa sellele autole teha diagnostikatöid ega tellida varuosi.

Garantii kehtivuse kontrolli käigus teostatakse ka sõiduki läbisõidu kehtivuse, võimalike suuremate avariide olemasolu ja ametlikes andmebaasides olevate piirangute olemasolu.

Uurides sõiduki ajalugu ametlikus esindustes, kontrollitakse sõidukile kehtivaid tehase- ja tagasikutsumiskampaaniaid, mis on võimalik esimesel võimalusel teostada.

Lisaks sõiduki taustauuringutele tuleb arvestada ka registreerimis- ja tolliformaalsustega: välismaal ostetud auto tuleb Eestis esma-registreerida ning vajadusel maksta käibemaks või tollimaks, samuti ka registreerimistasu ja aastamaks.

Ainult sellisel viisil on võimalik säästa end hilisematest üllatustest ja ootamatutest kuludest.

Kokkuvõttes tasub välismaalt auto ostmist käsitleda kui põhjalikku projekti – hästi ette valmistudes võib saada kvaliteetse sõiduki soodsama hinnaga, kuid hooletus võib viia kallite probleemideni.