Kuigi elektriautod on ringi liikunud juba aastakümneid, pole need siiski nii tavapärased kui sisepõlemismootoriga sõidukid. Võib-olla just seetõttu on nende ümber palju müüte ja segadust. Siin on mõned kõige levinumad müüdid nende sõidukite kohta ja meie tõestame KONA Electricu abil, et need ei vasta tõele.

 

 

Müüt: elektriautodel on väike sõiduulatus.

Tegelikkus: elektriautode akude tehnoloogia arenedes suureneb pidevalt sõiduulatus, mille elektriauto ühe laadimisega läbi sõidab. KONA Electricu uusima põlvkonna 64 kWh aku suudab ühe laadimisega sõita keskmiselt kuni 449 km ja kuni 619 km linnasõidul. Auto Bild  Leedu tuntud autoajakirjanik Vitoldas Milius sõitis KONA Electicuga Vilniuse linnaliikluses 710 km ühe laadimisega.  Nii pikk sõiduulatus muudab elektriauto kasutamise mitmekülgseks väga erinevate sõidumudelite jaoks, mitte ainult lühikesteks linnasõitudeks või igapäevaseks edasi-tagasi sõitmiseks töökoha ja kodu vahel.

Müüt: elektriautod on liiga kallid.

Tegelikkus: elektriautode keskmine ostuhind on küll kõrgem kui sarnase sisepõlemismootoriga auto hind, kuid see hinnavahe järjest väheneb. Paljud Euroopa riigid pakuvad elektriautodele erinevaid maksusoodustusi või toetusi, hiljuti näiteks Eestis ning nüüd ka Leedus. Elektriauto ei vaja eraldi lisasoojendust ning taimeriga salongisoojendus on standardvarustuses.

Ning loomulikult on äärmiselt oluline ostmisel võtta arvesse kasutamise kogumaksumust. Mitmed uuringud on näidanud, et elektriautode kasutamise kogumaksumus on madalam kui sisepõlemismootoritega sõidukitel ning seda mitte ainult seetõttu, et elekter on odavam kui fossiilkütus, vaid ka seetõttu, et elektriautode omanikud kulutavad vähem raha hooldusele ja remondile.

Veel üks mõõdik, mida tuleb arvestada, on jääkväärtus. Elektriautode väärtus kasutatud autode turul on sisepõlemismootoriga autodega võrreldes tavaliselt kõrgem. Iseäranis head on selles osas 8-aastase või 160 000 km akugarantiiga Hyundai elektriautod KONA Electric või 200 000 km garantiiga IONIQ Electric.

Viiel suurimal Euroopa turul ennustatakse, et KONA Electricul on peamiste konkurentidega võrreldes üks kõrgemaid jääkväärtusi, jäädes sõltumatu Autovista Intelligence’i andmetel keskmiselt 47,2% ümber oma algsest väärtusest.* Arvatakse, et hiljutised täiendused, näiteks suurenenud sõiduulatus ja täiustatud laadimistehnoloogia, tõstavad jääkväärtust veelgi.

Hyundai IONIQ, maailma esimene kolme erinevat jõuülekandesüsteemi pakkuv auto, sai kahel järjestikusel aastal tiitli „Value Champion“. Auhinna andmise aluseks oli eeldatav jääkväärtus nelja aasta pärast aastase läbisõiduga 10 000 kilomeetrit ning vastava analüüsi viisid läbi Saksamaa juhtiv autoajakiri Auto Bild ja sõltumatu turu-uuringute konsultant Schwacke GmbH.

Müüt: elektriauto kindlustamine ja pidamine on kallis.

Tegelikkus: mõne elektriauto kaskokindlustus on väidetavalt väga kallis, sest neil puudub Eestis järelteenindus, seega tuleb hooldamiseks ja avariiremontideks pöörduda Skandinaaviasse. Kindlasti ei kehti see Hyundai kohta: Eestis on Hyundai keskuseid koguni üheksa ja ka kindlustuskulu on soodne.

Tallinnas on kindlustuse tariifid üldjuhul kõrgemad kui mujal Eestis, aga Tallinnas registreeritud Hyundai Motor Balticu KONA Electricu demoauto aastane kaskokindlustus 200 eurose omavastutusega maksis 358,80 eurot aastaks (alla 30 euro/ kuu) ja aastane liikluskindlustus 71,87 eur (alla 6 euro/ kuu), mis on märkimisväärselt soodne. Kuna elektriauto võimsus homologeeritakse teisiti kui sisepõlemismootoril, siis on KONA registreerimistunnistusel võimsus 26/ 28 kW (vastavalt 39/ 64 kWh mudel), seega on ettevõtte erisoodustusmaks KONA Electricu erasõitudeks kasutamisel väga madal.

Elektriauto ostuhind on kõrgem, kui sisepõlemismootoriga autol, kuid ettevõtte auto kogukulu koosneb liisingu kuumaksest, hoolde-, kindlustus- ja kütusekulust ning erisoodustusmaksust. Elektriauto hooldekulud on samuti madalad, seega on arvutatud, et ettevõtte puhul on KONA Electricu kasutamine end ära tasunud juba 60 000 km läbimisel võrreldes vastava bensiinimootoriga autoga!

 

 

Müüt: elektriauto laadimiseks ei ole piisavalt laadimisjaamu.

Tegelikkus: Euroopas oli 2019. aastal registreeritud umbes 165 000 avalikku elektriautode laadimisjaama, sealhulgas rohkem kui 17 000 suure võimsusega kiirlaadimisjaama, ja need numbrid kasvavad iga päev. Järjest rohkem pakuvad tasuta elektriautode laadimisjaamu töökohad, kaubanduskeskused ja avalikud parkimismajad. Kliendid, kes eelistavad oma elektrisõidukit laadida kodus, saavad öiseks laadimiseks kasutada sõidukiga kaasasoleva kaabliga tavalist elektripistikut või lasta paigaldada spetsiaalse koduse laadimisseadme.**

KONA Electric 64 kWh-l on nüüdsest põhivarustuses 10,5 kW kolmefaasiline autolaadija, mis ühildub avalike ühefaasiliste või kolmefaasiliste vahelduvvoolu laadimisjaamadega või spetsiaalse koduse laadimisseadmega. See võimaldab märkimisväärselt lühemaid laadimisaegu: 100% laadimist 4 tunni ja 50 minutiga 39 kWh akuga mudelil või 7 tundi ja 30 minutit 64 kWh mudeli puhul.

Müüt: elektriauto laadimine ohtlik, kui väljas sajab vihma.

Tegelikkus: elektriautod ja nende laadijad on valmistatud vastupidavaks igasugustele ilmastikuoludele ning need on varustatud tänapäevase tehnoloogiaga, mis muudavad need sama ohutuks kui sisepõlemismootoriga sõidukid või veelgi ohutumaks. Elektriauto laadimine ei tekita probleeme ka siis, kui sajab lund või vihma.

Muretumaks sõitmiseks on KONA Electric varustatud uusimate aktiivsete turva- ja juhiabisüsteemidega, mis on tuntud kui Hyundai SmartSense. Sellesse kuuluvad jalakäija tuvastusega laupkokkupõrke vältimise abi, pimenurga kokkupõrkehoiatussüsteem koos tagumise põikisuunalise liikluse hoiatussüsteemiga, sõidurajal püsimise abisüsteem, juhi tähelepanu hoiatussüsteem, nutikas kiirusepiirangu hoiatussüsteem, kaugtulede automaatlülitus, intelligentne kiirushoidik koos Stop & Go süsteemiga ja sõiduraja jälgimise abisüsteem.

 

 

Müüt: minu vajadustele vastavat elektrisõidukit ei ole olemas.

Tegelikkus: turul pakutavate elektrisõidukite valik on viimastel aastatel oluliselt laienenud. Alates kompaktsetest linnaautodest kuni linnamaasturiteni suudavad elektriautod täna vastata väga erinevatele eluviisidele ja nõudmistele.

KONA Electric oli esimene euroopa turule jõudnud kompaktne elektriline linnamaastur. See on spetsiaalselt kohandatud aktiivse eluviisi toetamiseks ja 64 kWh akuga mudelile on võimalik paigaldada haagisekonks. See võimaldab kasutada sõidukil näiteks haagisekonksule kinnituvat rattahoidjat, kuid haagise vedamine pole lubatud.

Müüt: elektriautoga sõitmine ei ole lõbus.

Tegelikkus: võrreldes sisepõlemismootoriga autodega on elektriautod vaiksemad ja sõit on sujuvam. Enamusel elektriautodel on oma sisepõlemismootoriga sõsaratega võrreldes parem kiirendus ja tänu raskete akude madala asetuse tõttu ka parem sõidudünaamika.

Oma 204 hj, suurima pöördemomendiga 395 Nm ja suurima kiirusega 167 km/h, on KONA Electric väga võimas kompaktne linnamaastur. Kiirendus 0–100 km/h võtab vaid 7,9 sekundit. Lisaks võimaldab lülitatav juhtimismoodul elektrilise jõuülekandesüsteemi intuitiivset kasutamist lihtsalt valikunuppude vajutamise teel, et juhtimisrežiime vahetada. Kohandatav regeneratiivpidurdamise süsteem võimaldab juhil rooliratta taga olevate käiguvahetuslabade abil reguleerida regeneratiivpidurduse intensiivsust. Süsteem tagastab pidurdusenergia akudesse siis, kui see on võimalik. Radariandurit kasutades kontrollib nutikas regeneratiivpidurdamise süsteem automaatselt ka regeneratiivpidurduse tugevust vastavalt liiklustingimustele sõiduki ees.

Müüt: elektriautod ei näe head välja.

Tegelikkus: KONA Electric disainiti just selleks, et tänaval teiste seas välja paista. KONA Electric pakub hoolikalt vormitud jooni, võimsaid LED-tulesid ja aerodünaamiliselt optimeeritud 17-tolliseid valuvelgi. Auto esiosas on suletud võre, mis tagab moodsa ja puhta välimuse. Samal ajal saavad ostjad valida individuaalse stiili jaoks 21 erineva värvikombinatsiooni seast.

 

 

Teave KONA Electricu kohta

Võimsa elektrilise jõuülekandega, pika sõiduulatuse ja stiilse disainiga KONA Electric on muutunud Hyundai sõidukite hulgas populaarseks valikuks. Kompaktne linnamaastur on turuletulekust saadik korjanud järjest auhindu, nagu näiteks: Läti „Aasta innovatsiooniauto“ ja „Ökoauto“ 2019. aastal, Leedu TopGeari „Aasta elektriauto 2019“ ja Auto Bild Leedu toimetaja Vitoldas Miliuse rekordsõit 710,7 km ühe laadimisega. KONA Electric on valitud aasta elektriautoks ka Prantsusmaal, Saksamaal, Šveitsis, Suurbritannias ja Soomes.

2019. aasta lõpus sai KONA Electric juurde rea uuendusi. Nüüd on sõidukil uus 10,5 kW kolmefaasiline autosisene laadija kiiremaks laadimiseks. Lisaks saavad kliendid lisavarustusena valida satelliitnavigatsioonisüsteemi 10,25-tollise keskekraaniga.

KONA Electric 136 hj 39 kWh Comfort Edition on praegu saadaval eriti hea hinnaga: 33 990 €. Avasta veel: Hyundai.ee

*Allikas: Autovista Compare, 06/2019, FCC, Trade-in, 3yrs. / 60 000 km vs. 03/2020, FCC,
Trade-in, 3yrs. / 60 000 km.

** Valikuline lisavarustus. Hyundai kliendid saavad koduse laadimisseadme osta väga hea hinnaga oma kohalikult edasimüüjalt.